Program indywidualizujący nauczanie dla szkół podstawowych
Każda szkoła, która chce zindywidualizować sposób nauczania, zorganizować dodatkowe zajęcia, wzbogacić bazę pomocy dydaktycznych oraz poszerzyć kwalifikacje pedagogów, może uzyskać dofinansowanie w ramach programu „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych w województwie kujawsko-pomorskim”. Na dofinansowanie realizacji projektu Urząd Marszałkowski przeznaczył ponad 33 miliony złotych.
Indywidualizacja nauczania, pomoc szkołom podstawowym we wdrożeniu programu wspomagającego edukację oraz uwzględnienie indywidualnej pracy z dzieckiem w celu wspieranie jego osobistego rozwoju to cele indywidualizującego programu. Liderem projektu jest Departament Edukacji, Sportu i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego. Projekt ten, podobnie jak pięć wcześniejszych przedsięwzięć edukacyjnych, realizowany jest według Strategii Edukacji Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Programy mają na celu rozwiązać największe problemy oświaty w naszym regionie, m.in.:
- słabe wyniki kształcenia w szkołach podstawowych i gimnazjach potwierdzone egzaminami zewnętrznymi,
- zbyt małą liczbę studentów kierunków technicznych,
- niewystarczające kompetencje dydaktyczne i wychowawcze nauczycieli.
- Samorząd województwa obecnej kadencji od początku założył finansowe wspieranie instytucji i dobrych inicjatyw edukacyjnych oraz wszystkich tych młodych ludzi, którzy w zdobywaniu wiedzy upatrują szansy na osobisty rozwój i samorealizację. W ramach pięciu projektów zakładających organizowanie dodatkowych zajęć pozaszkolnych i pozalekcyjnych, doskonalenie kompetencji zawodowych nauczycieli, podniesienie atrakcyjności kształcenia zawodowego i pobudzenie wśród uczniów zainteresowania przedmiotami ścisłymi rozdysponowaliśmy ponad 31 milionów złotych. Kolejne 33 miliony przeznaczamy na indywidualizację nauczania, gdyż każda złotówka wydana na oświatę to nieoceniona inwestycja w człowieka i jego przyszłość – mówi marszałek Piotr Całbecki
Działanie projektu opiera się na pięciu standardach:
Standard I – rozpoznanie indywidualnych potrzeb szkoły przez zespół nauczycieli i analiza uzyskanych wyników, monitoring działań i ocena ich skuteczności;
Standard II – realizacja przez nauczycieli programu indywidualizacji, wybranego w oparciu o analizę potrzeb placówki;
Standard III – doskonalenie umiejętności zawodowych przez nauczycieli w zależności od potrzeb wynikających z charakteru wybranego programu indywidualizacji;
Standard IV – doposażenie pomieszczeń dydaktycznych w sprzęt specjalistyczny i pomoce naukowe;
Standard V – organizowanie zajęć dodatkowych, wspierających indywidualizację procesu dydaktycznego.