Nie stój w kolejce, załatw sprawy urzędowe online
Ministerstwo Cyfryzacji informuje, że tylko przez ostatnie półtora miesiąca z e-usług skorzystało więcej osób niż w całym 2015 roku. Od początku tego roku Polacy odwiedzili serwis polskiego rządu ponad trzy miliony razy.
Z danych opublikowanych na portalu analitycznym administracji publicznej wynika, że najchętniej sprawy urzędowe załatwiamy przez internet w porze drugiego śniadania, czyli między godz. 10 a 11. Co ciekawe, częściej na stronę
www.obywatel.gov.pl zaglądają kobiety. Tylko w lutym i marcu Polacy wyświetlili ją ponad 2,3 mln razy, czyli więcej niż w całym 2015 roku.
Dzięki serwisowi możesz zamienić wizytę w urzędzie na kilka chwil przed komputerem. To najlepsze źródło informacji o przygotowywanych e-usługach. To właśnie tam, w jednym miejscu, znajdziecie wszystkie usługi, z których skorzystacie online. Dostaniecie też niezbędne wskazówki, np. co przygotować, ale i odpowiedzi na nurtujące pytania –jak długo będziecie musieli czekać na załatwienie sprawy i czy będziecie musieli za to zapłacić?
Pracujemy nad tym, by obywatel coraz więcej spraw mógł załatwiać przez Internet. Nie tylko projektujemy usługi przyjazne, wygodne i spełniające konkretne ludzkie potrzeby. Chcemy, aby taki był także cały portal gov.pl - mówi minister cyfryzacji, Marek Zagórski. – Dlatego stale zbieramy opinie na jego temat. Chcemy, by w jak największym stopniu odpowiadał oczekiwaniom jego stałych i nowych użytkowników – dodaje szef Ministerstwa Cyfryzacji
Co znajdziesz, czego szukać?Na portalu
www.obywatel.gov.pl usługi pogrupowane są tak, by znalezienie interesującej nas sprawy zajęło możliwie najmniej czasu.
Jeśli chcesz złożyć wniosek o nowy dowód osobisty, wybierz „Dokumenty i dane osobowe”. Chcesz sprawdzić liczbę swoich punktów karnych? Twoja kategoria to oczywiście „Kierowcy i pojazdy”. Szybką ścieżkę do wyrobienia Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego znajdziesz w części „Wyjazd za granicę”. E-usługę umożliwiającą zgłoszenie online narodzin dziecka znajdziesz w kategorii „Dzieci”.
Pozostałe kategorie, spośród których możesz wybierać to m.in. „Małżeństwo”, „Edukacja”, „Zaświadczenia i odpisy”, „Podatki”, „Praca i biznes”, „Zasiłki i pomoc finansowa” i wiele innych. Jeśli intuicja nie podpowiada Ci, w której kategorii znajduje się sprawa, którą chcesz załatwić, skorzystaj z opcji „Szukaj”.
To właśnie w serwisie polskiego rządu znajdziesz także naszą najnowszą e-usługę, tzw. „podpisywarkę”. Dzięki niej, każdy kto ma Profil Zaufany może go wykorzystać do podpisania dokumentu elektronicznego podpisem zaufanym. Może też sprawdzić, czy elektroniczny dokument jest podpisany, a jeśli tak – to przez kogo.
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji