Włocławianie odwiedzają rzecznika
W pierwszym półroczu tego roku z różnych form pomocy Miejskiego Rzecznika Konsumentów skorzystało ponad dwa tysiące mieszkańców. Znaczna część spraw dotyczy wszelkiego rodzaju umów zawieranych na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa.
Każdy rok charakteryzuje się specyfiką udzielanych porad. Był rok, kiedy po porady do Miejskiego Rzecznika Konsumentów zgłaszało się wielu poszkodowanych przez tzw. parabanki. Wielokrotnie mieszkańcy skarżyli się na nieuczciwe procedury związane chociażby z wyłudzeniami za pośrednictwem konkursów i loterii smsowych. Gros wątpliwości dotyczyło zawierania umów na sprzedaż energii elektrycznej. W bieżącym roku zmieniła się charakterystyka udzielanych porad. Znaczna część spraw dotyczy wszelkiego rodzaju umów zawieranych na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa.
Praktyki stosowane wobec konsumentów zawierających umowy w ten sposób, nie zawsze są uczciwe. Często wprowadza się klientów w błąd co do istoty świadczenia, ceny czy też produktu. Na rynku wciąż mamy do czynienia z ofertą nowych produktów, np. finansowych czy bankowych. Oferty te dotyczą wszelkiego rodzaju ubezpieczeń umów internetowych. Umowy są bardzo długie, pisane małym drukiem, często zawierają sformułowania niezrozumiałe. I właśnie z tymi problemami najczęściej zgłaszają się włocławianie do Miejskiego Rzecznika Konsumentów w tym roku. Na miejscu w biurze udzielane są porady prawne, pracownicy biura pomagają pisać pisma, podejmują interwencje telefoniczne i kierują do właściwych instytucji, do których powinien zwrócić się konsument. W sprawach wymagających interwencji Rzecznik występuje do przedsiębiorców.
25 grudnia 2014r. wchodzi w życie ustawa, która określana jest mianem rewolucji w zasadach sprzedaży konsumenckiej oraz handlu elektronicznego. Ten akt prawny z 30.05.2014 r. Dz.U. poz. 827 będzie kompleksowo regulował prawa i obowiązki konsumentów w relacjach z przedsiębiorcami, ale również dokonuje licznych zmian w tym zakresie w porównaniu do dziś obowiązujących zapisów.
zwiększeniu ulega przede wszystkim liczba obowiązków, nałożonych na przedsiębiorców, którzy zawierają umowy z konsumentami. W nowych przepisach zniknie pojęcie „niezgodności towaru z umową”. Odpowiedzialność sprzedawców wobec konsumentów/klientów z tytułu wad towarów regulować będzie kodeks cywilny.